
LWATI: A Journal of Contemporary Research Vol. 4, 30- 

Liberty Demanded: The Combative Nature of the  
Nigerian Press in a Dominant Military World  
1985-1997 
 
Ekanade Olumide Victor 
University of Ibadan 
 
 
 
Abstract 
With the military coup of December 31, 1983, which brought on board the 
military regime of Major General Muhammadu Buhari, the press of Nigeria 
(print media) came under strident harassment by the military junta. This attack 
rather than cower the print media, emboldened them making them more 
assertive in the discharge of their social responsibilities. 

The print media rose to the epicentre of Nigeria’s re-democratization 
efforts by offering a viable alternative public sphere not only for the new 
media, but also for the civil society organisations that dealt with human rights 
and political governance issues. 

To validate this claim, a careful examination and discussion of the 
activities and content of some selected news magazines is done. The paper 
also gives close attention to the profile of the editors of the news magazines, 
the regulatory environment, exactitude of prognosis and other challenges they 
faced .  

The main argument is that since the reintroduction of military rule in 
Nigeria in December 1983, the public sphere for free expression and political 
debates seemingly disappeared in the media and civil society. However, the 
struggle for free expression re-invented and found expression through the new 
print media, who, despite the spate of harassment and intimidation, grew 
stronger. This was evident by the seemingly unprecedented mushrooming of 
opposition press houses and their activities since 1991. 
 
Introduction  
The unique character of the press and the contradiction of military 
governments in Nigeria have attracted considerable study. Little attention has, 
however, been focused on the Nigerian opposition press in terms of its rise 
and role in the complex political relationship between it and successive 
military governments.   

With the emergence of the military administration of Major General 
Muhammadu Buhari, the press in Nigeria ( print media) came under several 
attacks  in different  forms  This  ranged from the promulgation of draconian 



422   LWATI: A Journal of Contemporary Research  

 422

decrees to curb so called excesses of press men, to detention  of press men  
and outright  closure of press houses.  

This combative posture of the military regimes changed the nature and 
outlook of the Nigerian press which had hitherto engaged itself with mere 
news and events reporting to one of journalism with a militant posture ready 
to checkmate the military’ s stance. This invariably led to the  development of 
a section of the press that jettisoned  the traditional approaches to news 
gathering and reporting leading to the rise of a new core of so called 
“Guerrilla press” essentially anti military in nature and based on investigative 
journalism, critical analysis of news reports and sometimes sensationalism. 

Of course this also had its immediate consequences; the suppressive 
apparatus of the state became more repressive leading in turn to the opposition 
press becoming more daring. This ultimately resulted in cohesive underground 
press which consistently did not renege on the principle of authentic and 
objective information dissemination irrespective of whose ox was gored. 

In essence two distinct types of mass communication structures evolved 
in Nigeria after 1984. On one hand was the press as a coordinated agency of 
the centralized military government and part of its extensive communication 
network. On the other hand was another press system independent of 
government influence; privately owned and as a matter of general principle 
believed its independence to be a necessary pre-requisite for its functioning. 

The differences between these two structures (of government press and 
opposition press) were fundamental as it reflected, in some measure, the 
existing division within the Nigerian society in terms of their  basic 
orientations, audiences and intentions . This was clearly evidenced in the style 
and content of the two press groups. Thus there is a need for the study of the 
opposition press in Nigeria and factors that engendered its rise.  
 
The Opposition Press 
From 1985 a new ferocity inflamed the Nigerian newspaper\magazine press in 
matters of governance and politics. The combative posture of the different 
military regimes with their unpopular policies and the general deteriorating 
condition of the socio-political and economic life of the people necessitated 
this new ferocity. Various government policies, at least during the previous 
decade had attracted some censorious reactions. These were muted rumblings 
compared with the torrent of agitation by this new press system which 
threatened to overwhelm the successive military government. 

The independent private press that emerged after 1985 evolved to probe 
the activities of government, attack government secrecy, crusade for justice 
and insist that the nation be served before self. They refused to be cowed by 
the military regimes that were willing to beat all to submission even in the 
light of its own shortcomings. 

Tell, The News and Tempo magazines as at 1993 were the youngest 
arrivals to Nigeria press scene. There was something in their ardour and 



 Quality Education Imperatives for Inclusive Basic Education   423 

 423

candour, their impatience with Nigeria’s millennial lassitude’s, their strident 
call against corruption and misgovernance that shot up tension and pressure in 
the military government circles. These magazines were alarmingly frank1 and 
suicidally insistent on publishing the truth.2 This duty they performed with all 
the erudition, eloquence and poetic irony which all their writers, through good 
training in combined fields of Political Science and Mass communication had.  
These writers working were well read, young, and energetic. These attributes 
help to explain, in part, why their writings appealed to the country’s 
intelligentsia. 

The military government oftentimes reacted by harassing the Editors of 
these magazines, seizing entire editions in trying to ensure that they do not see 
the light of the day. The magazines and their editors in turn developed a 
coping mechanism, the best exemplification of what has come to be regarded 
as “Guerrilla journalism”.  
 
The Complexities of Guerrilla Journalism in an Atmosphere 
Dominated by the military 
The period since the beginning of the 1980‘s was marked by a steady 
deepening of economic crisis, with adverse and far reaching consequences on 
various sectors of the Nigeria economy and the living standard of most 
Nigerians. Many scholars have argued that this recession has been the worst 
since the creation of the Nigeria state.3 This crisis provided the immediate 
domestic context for the adoption of an orthodox program of Structural 
Adjustment sponsored by the International Monetary Fund and World Bank.4 
After the introduction of the Structural Adjustment Program (SAP) in 1986, it 
became part and parcel of the dynamics of Nigeria’s economic crisis 
exacerbating existing pre-adjustment problem whilst creating new ones, 
specific to its own internal contradictions5. Good as the intentions of SAP 
were, they had dire consequences for the Nigerian society, politics and 
economy.6  

An inherent implication of SAP’s implementation was the mass 
retrenchment of workers in the public sector and the adoption of appropriate 
pricing policies for public enterprises.7 That in turn made citizens pay more 
for essential services rendered by these public enterprises. The cumulative 
effect of all these was to lead to some economic crisis that translated at the 
political level to increased public contestation on the one hand and massive 
state repression on the other.8 On the whole, the Babangida administration had 
to constantly contend with articulate organised opposition to its policies with 
consequences for the implementation of the reforms.  

Babangida’s administrative high handedness in executing SAP provoked 
widespread opposition from a cross section of pressure groups, which he 
sought to suppress as part of its crisis management strategy. It alienated the 
press by enacting a decree that sought to prevent the press from criticizing the 



424   LWATI: A Journal of Contemporary Research  

 424

government and its functionaries. It also alienated the media barons by 
starving them of newsprint and hiking its price.9 

This government restraint and authoritarian attitude angered the Nigerian 
press and the worsening economic situation angered the civil society. 
Furthermore, the reading public, more sophisticated as the years went by, 
preferred an anti-government press not necessarily because they awaited a 
sudden violent change but because that was the only avenue through which to 
express their sincere views on government policies and to know the truth. 
During this period most media houses were, save for isolated few, either 
government owned or owned by newspaper proprietors who were government 
contractors. The search for the truth about the goings- on in government by 
the civil society challenged the press and led to the rise and encouragement of 
the Nigerian private press whose ownership character had challenged the 
radical credentials of most journalists. 

The economic crisis not withstanding, the number and vigour of Nigeria’s 
media establishments increased during the period under review. In 1980 
Nigeria had 23 dailies 39 weeklies, 9 vernacular news papers and 54 
magazines. Since then, many more have sprung up to constitute a formidable 
challenge to arbitrary military rule.10 We now turn to examine the real reasons 
for the emergence of the opposition press. 
 
The Press and Public Articulation  
The introduction of SAP in 1986 was not solely responsible for the 
radicalization or militarization of the press and professional associations in 
Nigeria. However SAP certainly reinforced and intensified that process, 
especially after its full effects began to be felt by the majority of the people. 

The dynamism of trade, professional and students unions in Nigeria was 
one of the clearest signs of the democratic drive embedded in its civil society. 
Professionals, who were generally petty bourgeois, with fantastic aspirations 
and inclinations found that the introduction of market reforms, far from 
restoring their economic and social fortunes, actually diminished them further 
and associations such as Nigerian Bar Association (NBA). Academic staff 
union of universities (ASUU) and Nigerian Union of Journalists (NUJ) 
became increasingly restive.11 Hence SAP came under attack from all angles 
with unions and associations leading the agitations for lifting of wage freeze, a 
review of service conditions and the scrapping of adjustment. 

On its part, the government grew weary of these agitations and became 
increasingly intolerant of opposition and branded every critic “an extremist” 
and suppressed the agitations through authoritarian tactics. This ranged from 
intimidation to harassment and proscription of associations, media houses and 
detention of people.12 Subsequently, there was a cacophony of voices from 
these various bodies, as there was no independent press to properly articulate 
their wishes and desires. The conservative, traditional and government press 
houses could not fulfil this role. The opposition press stepped in effectively to 



 Quality Education Imperatives for Inclusive Basic Education   425 

 425

fill this void by fearlessly articulating and giving strength to the voice of the 
oppressed civil societies and masses. They show-cased the true picture of 
events and happenings in Nigeria during military rule. Inevitably the relentless 
efforts of the opposition press accelerated government response to the plight 
of the people. 
 
The Press and Human Rights  
Nigeria had a judicial machine that came under increased pressure to 
reorientate itself  to serve uniquely the interests of the state rather than protect 
the civil liberties of citizens. The principles of rule of law were threatened by 
the state and the consequent arbitrariness openly justified. 

In his speech to the 1989 conference of the NBA the then Chief Justice of 
the Nigerian federation, Muhammed Bello, argued that: 
 

The so called crisis in the rule of law in Nigeria, lies in 
the resolution of the conflict between traditional 
constitutionalism and the supremacy of the decrees of 
the federal military government. …During a military 
regime some elements of constitutionalism have to be 
sacrificed in the interest of security and public order. 

 
This submission in a profound manner sacrificed civil liberties and the rule of 
law on the alter of security and public order.13  

Thus, it followed that for society to protect its civil liberties recourse had 
to be made to human right bodies and the opposition press. With the new 
development of the supremacy of military decrees, human rights organisations 
and opposition press houses sprang up spontaneously since the state had 
shown that it could no longer protect or guarantee the citizens’ rights. 

The Nigerian Bar Association (NBA), under the strong leadership of Mr 
Alao Aka Bashorun, a lawyer and human rights activist, became more 
assertive in its commitment to the rule of law. In addition human rights groups 
such as National Association of Democratic Lawyers (NADL) led the pack in 
1985.  In 1989 the Committee for the Defence of Human Rights (CDHR) 
under the chairmanship of Dr. Beko Ransome Kuti was created to broaden the 
struggle for human rights beyond the legal arena.14 it was supported by the 
Civil Liberties ORGANISATION (CLO) which was formed in 1987.15 

By and large these human rights groups and the opposition press rose to 
checkmate the excesses of the military dictatorship. Some media houses were 
closed for their stance and new military decrees were promulgated to stop 
them. However the opposition press became more adamant and even went 
underground to publish when the atmosphere was not conducive. This was 
termed “Guerrilla Publishing” Tell, Tempo and The News engaged much in 
this aspect of publishing. 
 



426   LWATI: A Journal of Contemporary Research  

 426

The Press in a Shadow Transition  
The abuse of human rights went hand in hand with the articulation and 
subsequent inauguration of major reforms in Nigeria. The Babangida regime 
embarked on a political transition programme which was clearly aimed at 
shrinking the political space and consequently restricting democratic and 
popular participation. 

A whole host of first and second republic politicians, described as old 
breed, were banned from participating in the new political process.16 At the 
end the government proceeded to register two political parties it created and 
named them National Republican Convention (NRC) and Social Democratic 
Party (SDP)17. For the first time in Nigerian history a constitution limited the 
number of political parties to be registered to two. 

This attempt by the Babangida regime at restricting the political arena and 
writing the manifestoes for the two parties was aimed at breaking the 
democratic drive embedded in the Nigerian civil society. The civil societies’ 
resistance to this political arrangement and struggle heightened national 
tension.18 These were evident in the battles the press engaged the Babaginda 
regime in: 

 
• its unnecessary postponement of military disengagement dates; 
• the annulment of the June 12, 1993 presidential elections; 
• the formation of the ill-fated interim national government; and 
• the enthronement of the Sani Abacha regime through a military 

coop in November 1993.21 
 

The opposition press did not relent with the inception of General Sani 
Abacha’s regime. Instead they became more ferocious and combative against 
the regime having realized the General’s ploy to extend his stay in office. This 
combative posture led to the imposition of far reaching sanctions on the 
Nigerian government by the international community especially with the 
exposé of the killing of the Ogoni nine.22    
 
The Nigerian Opposition Press in Retrospect: 
The Tell Magazine came into existence in 1991 during the regime of General 
Ibrahim Babangida. The five editors that made up the Tell Magazine Directors 
came out from the Newswatch editorial team where they had worked for some 
years. 
The five editors were: 
 
Mr. Nosa Igiebor  - Editor in Chief 
Mr. Onome Osifo Whisky - Managing Editor 
Mr. Kolawole Ilori  - Executive Editor 
Mr. Dele Omotunde  - Deputy Editor in Chief 
Mr. Dare Babarinsa  - Executive Editor23  



 Quality Education Imperatives for Inclusive Basic Education   427 

 427

 
The five directors, while initially lacking the financial capability, had in 
abundance the zeal and determination to make the magazine a reference point 
in the political, economic and social agenda of the Nigerian nation.24 

In its first two years on the news stands, it was left alone by the 
Banangida regime. This was not due to any act of benevolence on the part of 
the regime but because of the contents. Right from its first edition titled “The 
presidency North versus South” it had set out to inform, educate, analyse and 
interpret the Nigerian nation and its sectoral and divisive nature. The 
magazine devoted itself to closely monitor the Ibrahim Babangida (IBB) 
regime and the transition to civil rule programme. In fact some cover stories in 
1992 predicted that the transition programme might end in a fiasco. 

Insinuating that IBB had a hidden agenda some of the publications of Tell 
exposed the intrigues and antics of the General’s regime as one such 
publication was entitled “Why IBB gave N500 million car gift to military 
men” (1996). The former president had to react to that particular publication 
in question by saying that the gift was to ease transportation problems of 
military officers who could not afford to buy their own cars because of the 
downturn in the nation’s economy. But the Tell expose revealed that IBB’s 
aim was to buy the loyalty of members of the armed forces with a view to 
extending his stay in power.25  

Eventually, words were reaching the editors of Tell as to the junta’s 
restlessness regarding the magazines incisive stories, yet security agents 
largely kept their distance. What seemed like the official position of the 
General Babangida’s junta to Tell’s courage to hold it accountable to 
Nigerians was a comment credited to Professor Sam Oyovbaire, a former 
minister of information. At a meeting with top management of Daily Times of 
Nigeria, the minister was asked why government had not called Tell to order, 
whereas it had dealt with publications that were less provocative? Oyovbaire 
replied that, “Its creditors will soon deal with it, it is owing all over the place. 
So it can’t last, it would soon collapse”.26 Ironically the magazine did not 
collapse but grew from strength to strength. One reason for its strength was 
that the magazine kept faith with its abiding principle of keeping the 
government on its toes and reminded the military that Nigerians deserved a 
better deal than what they were getting. 

In the third week of April 1993, the magazines edition dated April 26 hit 
the newsstands with the cover story an incisive interview with General 
Olusegun Obasanjo (Rtd) a former military Head State. Within hours of the 
release of the publication, 50,000 copies of the magazine were seized. 
Security agents also stormed the Ikeja Office of the magazine inviting its 
Editors for “a chat” with the police27, a foreboding euphemism signalling the 
arrest and detention that the journalists were to be conversant with henceforth. 

The editors of Tell went underground and transformed it into a tabloid 
and continued publishing despite security harassment.28 Thus was born the 



428   LWATI: A Journal of Contemporary Research  

 428

first of Nigeria’s Guerrilla tabloids of contemporary times. With the forced 
exit of IBB from the presidency, on August 23 1993 after his annulment of the 
June 12 presidential election which was adjudged free and fair and the 
contraption of the Interim National Government headed by Chief Ernest 
Shonekan which came into existence in August 1993, the battle was not over. 
Several editions of Tell in 1993 pointed at the truth and possible cataclysmic 
reactions that would erupt if the issue of June 12 1993 presidential elections 
was ignored. Some of the cover stories predicted the fall of Ernest Shonekan 
and the rise of General Sani Abacha via a coup plot. The cover stories were 
titled “ING will fail-Gani”29 “June 12, Rumbles in the military.”30 Coup 
threats against Shonekan”31 and “Shonekan must Go”.32 In some of these 
stories, Tell showed that General Sani Abacha, the Secretary of Defence under 
Ernest Shonekan was planning to over throw Shonekan. Reactions to some of 
these were virulent as the editors were termed alarmists. Evidently they were 
proved right when Abacha sacked the Ernest Shonekan Interim National 
Government on the 17th of November 1993.33 With the seizure of state power 
by General Sani Abacha, the magazine also suffered colossal losses in the 
hands of the new junta. Whole editions for a week were seized by the security 
agents. For instance the first edition for the year 1994 of about 50,000 copies 
titled “Return of Tyranny: Abacha bares his fangs” were seized at the printer’s 
place.34 

Curiously, however, the regimes number once legal officer, the 
Information Minister and Mr. David Attah, the Chief Press secretary to 
General Abacha, all apologised and later denounced the seizure of the 
magazine’s copies.35 

Tell management refused to be taken in by the pronouncements of these 
government officials and gathered that security agents had a mandate to take 
care of both the opposition and the vocal press. Tell read the signal very well 
especially after the proscription ban was clamped down on three media 
houses: the Concord, Punch and The Guardian in 1994.36 Tell reasoned that it 
was only a matter of time before the sledge hammer fell on it due to its 
opposition stance. Thus Dateline a subsidiary title was introduced by Tell 
communications limited. It was published on Thursday and hit the news 
stands on November 10, 1994.37 The tabloid and its senior stable mate were 
thus on top with the first of the controversial coup plot stories which broke out 
in February 1993. 

Tell Communications seemingly stepped on some powerful toes when 
Dateline in its May 11th 1995 edition published the controversy surrounding 
Major Oni Sunday’s death.38 It was treated as part of the fall out of the alleged 
coup plot. A day after the tabloid carrying that particular news item appeared 
on the newsstand, operatives from the Directorate of Military Intelligence 
(DMI) invaded the premises of the company looking for its editors and 
George Mbah, an assistant editor who just offered to assist the security 
operatives was abducted. He was subsequently arraigned before the military 



 Quality Education Imperatives for Inclusive Basic Education   429 

 429

tribunal set up by Abacha to try alleged coup plotters for being “an accessory 
after the fact of treason”. He was given a fifteen year jail term and sent to Biu 
Prisons.39 

However, the popularity of the magazine soared in leaps and bounds. The 
paper is known for its objectivity and authenticity in news reporting and 
analysis. Its existence and rise derived from the failure of the government 
media to live up to their responsibilities to both the people and the 
government, a failure so palpable in the reporting of the reality of the Nigerian 
nation. 

About the Tell Editor-in-Chief, Nosa Igiebor – he was born on December 
25 1952. He attended the Ghana Institute of Journalism and graduated with 
distinction in Diploma in Journalism. He started his working career with the 
Nigerian Television Authority Benin, now Edo State. There he rose to become 
the senior News editor from where he moved to the National Concord Group 
and became the group’s news editor. He left the National Concord again for 
the NewWatch Magazine, Nigeria’s premier news magazine as the Deputy 
Editor-in-Chief of the magazine.40 Igiebor broke away from Newswatch with 
some of his colleagues in 1991 to form the Tell Communications Limited of 
which he is the Editor in Chief.41 

In November 1993, Nosa Igiebor was among the five international 
journalists honored in New York for reporting stories of repression. They 
were recognized by the Committee for Protection of Journalists (CPJ)for their 
courage in defending press freedom. 

Bill Orme, CPJ’s editor said of Nosa Igiebor, “What distinguished Nosa 
is that he is still producing and his organisation (Tell) is still reporting the 
news in a very lively and combative way”.42 

 
The News Magazine and the Nigerian Media, 
 

A good news medium must always fight for progress and 
reform, never tolerate injustice or corruption always fight 
demagogues of all parties, never belong to any party, always 
oppose the privileged class and plunderers, never lack 
sympathy with the poor, always remain devoted to public 
welfare, never be satisfied with merely printing news. 
Always be dramatically independent, never be afraid to 
attack wrong predatory leaders, plutocracy and predatory 
poverty.43   

 

This dictum, once declared by Joseph Pulitzer, could be taken as constituting 
The News Magazines’ editorial outlook and orientation. 



430   LWATI: A Journal of Contemporary Research  

 430

While several media houses became muted in their criticism of military 
regimes in the heydays of military rule, the African Concord pursued a well 
beaten opposition path. Later, after a face-off with the IBB regime the African 
Concord had its press house sealed by the military and its radical journalists 
left in droves having refused to apologize to General Ibrahim Babangida, the 
then Nigerian head of State44. A team of break a-ways under the leadership of 
Bayo Onanuga, African Concord’s former editor subsequently founded The 
News Magazine and Tempo Magazine under the aegis of Independent 
Communications Network Limited (ICNL). These two weeklies rapidly 
became the object of terrible suppressive moves by the military regime.   

The News Magazine came into existence in January 1993 but debuted on 
February 8 199345 under the auspices of veterans such as Bayo Onanuga 
(Editor-in-Chief) Dapo Olorunyomi, Babafemi Ojudu, Kunle Ajibade and 
Seye Kehinde. All of them sacrificed personal convenience on the altar of 
principle as depicted above.46 

This magazine has in the last thirteen years boldly paraded itself on the 
political landscape of Nigeria. In the process of keeping its vow it suffered the 
fate of all vocal and critical magazines in the country’s press history. The 
maiden edition was entitled “My case” the story of Justice Moshood Olugbani 
who had drawn tremendous flak worldwide for passing a death sentence on 
eleven under-aged kid robbers.47 The News fearlessly and graphically detailed 
what went into the passing of that judgement. The Justice felt so scandalized 
by The News account of the case that he ordered the arrest of the editors of the 
magazines.48 

Watchers of the media industry predicted that it was only a matter of time 
before the magazine, with its vibrant journalism, ran into trouble with the 
repressive ruling cabal. The News magazine was proscribed after its 21st 
edition in July 199349 and was snuffed out of the streets. At first, its owners 
chose to ignore the decree of the military regime proscribing the magazine and 
continued publishing for five weeks against all odds. When the military 
regime turned a greater heat and declared its editors wanted by the police and 
security agencies, the magazine was withdrawn from circulation and a week 
later the publishers launched the Tempo to carry on the struggle.50 

It was named “The baby of circumstance” promising to provide the 
missing threads in journalism practice in Nigeria which are courage, vibrancy 
and a rigorously probing tradition”51 Tempo’s first issue with a glossy cover 
page was seized by security men.52 It was clear that the new magazine would 
not be allowed to survive. And so its owners took it to the underground cellars 
from where it was published for several months as a tabloid.53 

The News actually held a special attraction for government because of its 
no holds barred journalism, particularly in exposing General Ibrahim 
Babangida’s unreadiness to relinquish power. Government orders restraining 
it from further seizures of the magazine copies and harassment of the editors 
were never honoured by the government.54 By October 1993, a couple of 



 Quality Education Imperatives for Inclusive Basic Education   431 

 431

months after General Ibrahim Babangida stepped aside, The News reappeared 
on the news stands bigger and stronger. Tempo was retained and published on 
Thursdays. 

As at the end of 1997 The News had published 247 editions55 all bristling 
with public oriented and in-depth news revelations especially on the state of 
the Nigerian nation. For their effrontery, The News and Tempo remained at the 
receiving end of perennial harassment.  

In 1995 one of the editors of The News, Kule Ajibade was implicated in 
an alleged coup plot. He was jailed for fifteen years for accessory after the fact 
of treason.56 

In fact the National Concord of May 5th 1996 mentioned it that Kunle 
Ajibade had ceased to be the editor of The News when the coup story, for 
which he was arrested and jailed, for was published. He could have won his 
freedom by pointing out this and naming the person who edited that particular 
issue of the magazine. He did not, instead, from his place of captivity, he sent 
a message urging his colleagues to flee.57This singular act demonstrated the 
commitment of the editors of The News and Tempo to selflessness showing 
the calibre of its staff. 

About The Editor in Chief – Bayo OnanugaMr Bayo Onauga attended the 
federal government College Odogbolu, Ogun State. He won the esteemed 
regional J.F. Kennedy essay Award in 1975. He graduated from University of 
Lagos in 1980 as the best graduating student in his class. He did a B.Sc in 
Mass Communication. Onanuga started his working career at the Ogun State 
Broadcasting Corporation from where he moved to the Guardian Newspaper 
and subsequently to National Concord. 

His superiors referred to him as a hardworking and brilliant man. He later 
took up the editorship of African Concord in 1990.  

In a society where high morality, principled values and consistency have 
been ossified, it is understandable that Onanuga had come to be better known 
for his 1992 dramatic exit from the editor’s position of African Concord. The 
Concord Press was shut by the military on account of an allegedly offending 
article. The publisher, Chief M.K.O. Abiola sought an apology from Mr. 
Onanuga to the Head of State. Instead, the young idealistic threw in his letter 
of resignation and walked into the cold. 

By February 1993, he was back on the panels confounding The News with 
some former friends and colleagues. Through competent supervision, a 
stallion’s capacity for work and an incredibly imaginative and professional 
outlook, Onanuga guided the team that started to publish Tempo and The 
News.58 

In 1994 Bayo Onanuga was nominated for the prestigious Lord Astor, 
Award, anchoring the offer on his outstanding contribution to the cause of 
Press freedom and his distinguished service to the commonwealth of 
newspaper industry. He was the first African to win the award 59 and his paper 
too won an award for excellence from the Canadian Committee for Protection 



432   LWATI: A Journal of Contemporary Research  

 432

of Journalists. Bayo Onanuga went into self exile when the Abacha junta 
declared him wanted.60  
 
Conclusion 
It is noteworthy to infer from this work that a new spirit and fervour infiltrated 
the Nigerian press from 1985 which was more reactive and combative to 
government action. The new professionals who engaged in guerrilla 
journalism, and well bred journalists who as the danger of the profession 
crystallised were bloodied but unbowed. Their critical journalism was a 
function of age and orientation. Other notable features of the opposition press 
were that their ownership and control structures were unique. They are all 
privately owned and their proprietors were not contractors hustling for 
government patronage. This variant of the Nigerian press proved to be a 
barometer for gauging the mood of the nation and peoples at various times. 

The opposition press have continued to rise with more vigour from their 
funeral pyre.61 The guerrilla press are market leaders that survived all odds 
because of their commitment to the truth, objectivity and their vision of what a 
truly dynamic developing country like Nigeria should be in the 21st century. 
In the increasingly anti civil society environment that Nigeria came to find 
herself, the opposition magazines with their pro-democracy stance catered for 
the urgent needs and yearnings of the citizenry at large. On a final note it is 
interesting that these magazines namely Tell, The News and Tempo all belong 
to the Lagos – Ibadan Axis. This has in the past been seized upon by the 
northern dominated military regimes bent on a “divide and rule” strategy to 
insinuate that the guerrilla press is an ethnically based press. Of course in 
terms of basic indices of social mobilization, it is the Yoruba west that one 
expects to be most receptive to the kind of message the opposition press 
expresses. After all, the south west region has had the highest score regarding. 
(A) Rate of urbanization (B) Per capital income (C) level of education (D) 
exposure to communication (E) level of political culture and organisation. 
 
References 
1. In the apt phrase used by Niyi Osundare, “The Right to know”, NEWSWATCH, 

(Lagos), 2nd August 1993 p.38.         
2. Ibid p. 38 
3. Adebayo O. Olukoshi, “General Introduction” in Adebayo O. Olukoshi (ed) The 

Politics of Structural Adjustment Programme in Nigeria. Ibadan, Heinemann  
Books 1993, p.1. 

4. Rashid Faruquee “Nigeria: Ownership Abandoned” in Ishar at Hussain and 
Rashid Faruquee (eds) Adjustment in Africa: Lessons from country case studies 
(World Bank Regional and Sectoral Studies, Washington, D. C. Published 1994. 
p. 243. 

5. Adebayo O. Olukoshi, “General Introduction” in Adebayo O. Olukoshi, op cit. p. 
60. 



 Quality Education Imperatives for Inclusive Basic Education   433 

 433

6. Abdul Raufu Mostapha, “Structural adjustment and multiple modes of social 
livelihood in Nigeria”, in Peter Gibbon, Yusuf Bangura and Arve Offstad (eds), 
Authoritarianism, Democracy and Adjustment. The Politics of Economic Reforms 
in Africa Seminar Proceeding No. 26. The Scandinavian Institute of Africa 
Studies, Uppsala, 1992, p. 203. 

7. Adebayo O. Olukoshi op. cit p. 60 
8. Ibid p. 71 
9. Sheu Yahaya, “State versus Market” in Adebayo O. Olukoshi (ed), Op. cit p.18 
10. Jibrin Ibrahim “Transition to Civil Rule” in  Adebayo O. Olukoshi (ed) op. cit p. 

132. 
11. Attahiru Jega “Professional Associations and Structural Adjustment Programme” 

in Adebayo O. Olukoshi (ed), op. cit. p. 102. 
12. Jibrim Ibrahim op cit. p. 133 
13. Ibid p. 133 
14. Ibid. p. 135 
15. Ibid p. 135 
16. The Guardian (Lagos) Between Nigeria and IBB” Tuesday October 24, 2000, p. 

63. 
17. Adebayo O. Olukoshi op. cit p. 9 
18. Jibrin Ibrahim op. cit. p. 131 
19. The Guardian (Lagos) Tuesday October 24, 2000 p.63  
20. Newswatch Magazine (Lagos), May 7, 1994 p. 23 
21. Emenaku Idachaba, Chronology of Major Political Events in the Abacha Era 1993 

to 1998 in Kunle Amuwo et al (Eds.), Nigeria during the Abacha years 1993 to 
1998 Ibadan, IFRA 2001, p. 262. 

22. Richard L. Sklar. An elusive Target; Nigeria fends off sanctions in Kunle Amuwo 
et. al (Eds) Nigeria during the Abacha years (1993-1998) Ibadan, IFRA 2001, p. 
262 

23. Tell magazine (Lagos) 8th April, 1996p 13. 
24. Ibid p. 13 
25. Ibid 
26. The  Guardian  (Lagos), 13 January, 1993 p. 7 
27. Bayo Onanuga, “challenges of the Besieged Press in “State of the media “96” 

Lagos State Council of Nigerian Union of Journalists and Friedrich Ebert 
Foundation. 1997 p. 42. 

28. Tell Magazine, (Lagos), 5th September, 1993 
29. Tell Magazine, (Lagos) 1st November, 1993 
30. Tell Magazine, (Lagos) 22nd October, 1993 
31. Tell Magazine, (Lagos) 23rd November, 1993 
32. Ibid, p. 15 
33. The Guardian (Lagos), 18th November, 1993 p.8 
34. Ogaga Ifowodo, Freedom of Expression and the Press in “Civil Liberties 

Organisation Report on the state of Human Rights in Nigeria 1993 Annual Report, 
Lagos C.L.O. Publication 1994 p. 42. 

35. Tell Magazine (Lagos) ‘8th April, 1996 
36. Bayo Onanuga op. cit, pp. 38, 41 
37. Tell Magazine (Lagos), 8th April, 1996 p. 14 
38. Tell Magazine (Lagos), 15th May, 1995 



434   LWATI: A Journal of Contemporary Research  

 434

39. A. A. Borokini, “The Pen and the Sword” Causalities of Military Dictatorship 
Human Rights Defender. Vol. 2 No. 2 September 1997 p.13 

40. “Print Journalists” in Media World Year Book 1996 A Directory of the Nigerian 
Media. Lagos (Diamond Publications) 1996. p. 23 

41.  Ibid, p. 23 
42. Ogaga Ifowodo op. cit p. 42 
43. Funsho Aina, The story of The NEWS” in the Tempo Magazine (Lagos), 5th 

March 1998, p.8. 
44. Kunle Amuwo “The Press in General Ibrahim Babangida, Civil Society and the 

Military in Nigeria. Anatomy of a Personal Rulership Project. 1995, Centre 
D’etude D Afrique Noive Travaux et Doiument. Institute D’etude D’Afrique 
Nowe Universite De Bordeaux 1995 pp. 17-18. 

45. The Guardian (Lagos), 28th June, 1993 p. 22 
46. Funsho Aina Op. Cit p. 8 
47. Ibid, p. 8 
48. Ibid  
49. Bayo Onanuga “Challenges of the Besieged Press” Op. Cit. p. 41. 
50. Ibid p. 42 
51. Biodun Salawu “Operation Clampdown” in Media Review, (Lagos) July 1993 p. 

22 
52. Ibid 
53. Bayo Onanuga “Challenges of the Besieged Press” Op. Cit p. 42 
54. Biodun Salawu Op. Cit. p. 23 
55. Funsho Aina Op cit p.8. see also Wole Soyinka’s Book “You must set forth at 

dawn, Ibadan, Kraft Books 2006. Soyinka provided an underground publishing 
house for Journalists in abeokuta in the hey days of the Sain Abacha’s regime.  

56. “Freedom of Expression and Speech” Farcial Trial of the four Journalists. Annual 
Report on Human Rights Situation in Nigeria CDHR. Publication pp. 31-33 

57. National Concord (Lagos), 5th May 1996 p. 19. 
58. Tempo Magazine (Lagos) 17th November 1994 p. 16 
59. Ibid 
60. Interview with Mr. Gbenga Alaketu the then Acting Editor of The Tempo 

Magazine at ICNL Lagos Office. 
61. Funsho Aina Op. Cit. 
                 


