
DIE PERS AS BRON OOR DIE
GESKIEDENIS VAN DIE EERSTE

VRYDEIDSOORLOG
*Lt A. M. Ad'

'Het puntjie van een gaeuwe pen
is 't felste wapen dat ik ken'

-Vader Cats. 1

The role of the press of the time (locally and overseas) and in particular its reliability as a source
of information on the war of 1880-1881 between the Zuid-Afrikaansche Republiek and Britain is
the subject of this article. The author comes to the ultimate conclusion that because of poor
communications or total lack thereof, and because of the fact that personal sentiment played too
great a part in the journalism of the war correspondents and press editors, the press of the time
cannot be regarded as a reliable source for research on the history of the war in question.

Inleiding

Volgens lord MaCauly is die pers die enigste bron
wat die juiste geskiedenis van 'n volk weergee.2
Hierdie stelling kan egter bevraagteken word as
die koerante wat tydens die Eerste Vryheidsoor-
log verskyn het nader getrek word om die
geskiedenis van hierdie oorlog te verhaal.
Mededelings oor die oorlog verskil van koerant tot
koerant en is ook nie altyd korrek as dit vergelyk
word met feite wat reeds beskikbaar is nie.
Sodanige foutiewe inligting kan aan twee redes
toegeskryf word, naamlik swak kommunika-
siemiddele en die subjektiewe betrokkenheid van
verslaggewers by of die Boere of by die Engelse.
Die doel van hierdie artikel is om die redes vir die
publikasie van verdraaiings in die koerante van
destyds te ondersoek en vervolgens aan Ie dui
waarom die pers nie as enigste bron gebruik kan
word om die geskiedenis van die Eerste
Vryheidsoorlog te boekstaaf nie. Dit is nie
moontlik om al die koerante wat gedurende die
Eerste Vryheidsoorlog gepubliseer is, plaaslik
sowel as oorsee, te noem nie. Derhalwe word net
van die belangrikstes soos De Zuid-Afrikaan, The
(Grahamstown) Journal, De Volkstem, Natal
Witness (almal plaaslik) en The Times, Standard,
London Newsen Daily Telegraph (almal oorsese)
bespreek.

Kommunikasiemedia

Kommunikasie tussen die Zuid-Afrikaansche
Republiek en die buitewereld, (di die Kaap,
Oranje-Vrystaat, Natal en Europa) was uiters
beperk. Hierdie gebrekkige kommunikasie was

62

die regstreekse gevolg van die afwesigheid van
kommunikasiemiddele wat oor die groot afstande
doeltreffend kon funksioneer. Die Republiek was
grotendeels afhanklik van die poskoets, wat een
keer per week vanuit die Kaap gekom het asook
van boodskappers, vir nuus en inligting buite sy
grense. Eweneens was die Kaap, Oranje-
Vrystaat, Natal en Europa afhanklik van poskoetse
en boodskappers vir hul inligting omtrent die
Transvaal. Daar was min beg rip vir die Boere se
vryheidsdrang in die Transvaal, want die groot
afstande wat hulle van mekaar geskei het, het
meegebring dat die buitewereld en veral die
Britse volk nie die strewes van die Transvalers
kon verstaan nie. Dit was dus vir die Britse volk
maklik om ligtelik te aanvaar dat die Boere in
Transvaal barbaars was daar almal wat 'beska-
wing' teegestaan het, barbare 'moes wees. Die
Britse bewind oor 'n land, het 'beskawing' vir
daardie land beteken. Hierdie gebrek aan
kommunikasie het veral sy neerslag in die pers
gevind, plaaslik en oorsee. 'n Studie van die
koerante wat voor en tydens die Eerste Vry-
heidsoorlog gepubliseer is, getuig daarvan.
Koerante wat die anneksasie van Transvaal
goedgekeur het, soos byvoorbeeld The Times
(Engeland) en The (Grahamstown) Journa/(Kaap)
het die Transvalers se verset teen die Britse
bewind openlik aangeval en misleidende artikels
oor die Republiek gepubliseer. Die koerante wat
daarenteen die anneksasie van Transvaal afge-
keur het, soos die Graphic (Engeland) en Natal
Witness (Natal) het skerp kritiek uitgespreek teen
die Britse optrede in Transvaal en die Boere
ondersteun. Alvorens daar egter enigsins verder
uitgebrei kan word oor die pers, is dit noodsaaklik

Scientia Militaria, South African Journal of Military Studies, Vol 11, Nr 1, 1981. http://scientiamilitaria.journals.ac.za



om die kommunikasiemiddele met behulp waar-
van die media hul informasie bekom het, van
naderby te beskou.

In 1879 is 'n aanvang gemaak met die aanle van
telegraaflyne tussen Natal en Transvaal wat
meegebring het dat die Transvaal minder ge"lso-
leerd was tOY die ontvangs en verspreiding van
inligting. Die telegraaf het gedurende die oorlog
egter nie baie lank as kommunikasiemiddel
gefunksioneer nie. Die Boere wat vroeg reeds
besef het dat die telegrafiese versending van
inligting tot die vyand se voordeel sou strek, het
die telegrafiese verbindings vernietig. Die tele-
graafpale is gewoonlik verbrand, want die Boere
was terdee daarvan bewus dat die pale nie maklik
vervang kon word nie aangesien daar nie geskikte
bome in voldoende hoeveelhede in Transvaal
was vir die maak van telegraafpale nie. AI die
telegraaflyne is egter nie vernietig nie, soos
byvoorbeeld die Iyn tussen Heidelberg en
Laingsnek, want die Boere het daarin geslaag om
telegrafiese boodskappe te onderskep.3 Hoewel
die Engelse hul telegrafiese boodskappe gekodi-
fiseer het, was die telegraaf nie langer die ideale
kommunikasiemiddel nie, want die Boere kon nog
altyd die boodskappe onderskep. Die enigste
uitweg was maar om die poskoets en boodskap-
pers te gebruik om inligting oor die vyand te
bekom, al was dit 'n langsame metode.

Terwyl die poskoets nog sy weeklikse reis
tussen Kaapstad en Pretoria in veiligheid kon afle
is inligting met die poskoets versend. Dit was
egter nie die ideale manier om inligting vinnig Ie
bekom nie, want die koets het slegs een keer per
week sy rondte gedoen. Die 94 Bataljon is bv by
Bronkhorstspruit verslaan nadat hulle nie betyds
'n boodskap ontvang het nie. Die boodskap was
nie betyds op die poskoets nie en gevolglik moes
'n boodskapper te perd met die boodskap
Lydenburg toe jaag, waar hy twee dae te laat
aangekom het. Die 94 Bataljon wat v66r die
uitbreek van die oorlog in Pretoria moes wees,
moes wag op die bevel om vanaf Lydenburg na
Pretoria te vertrek en die opdrag is twee dae na
die oorlog uitgebreek het ontvang.4 Die poskoets
het bowendien nie gedurende die Eerste Vry-
heidsoorlog Transvaal toe gegaan nie en het dus
nie verder 'n rol gespeel in die versending van
inligting nie.

Boodskappers te perd of te voet was die laaste
middel wat die Boere en Engelse tot hul
beskikking gehad het om inligting te versend.
Hierdie laaste uitweg was egter 'n baie feilbare
metode. Omdat die Boere altyd op die uitkyk was

63

vir vyandelike boodskappers het die boodskap-
pers altyd gevaar geloop om gevang te word en
het dit baie seide gebeur dat 'n Engelse
boodskapper sy bestemming bereik. Een van die
min rapportryers wat die Boere kon ontvlug was
ene H. L. Dacombe, wat vanaf Kimberley met
inligting na die omsingelde Pretoria gestuur is.
Een metode wat gevolg is om te verseker dat
inligting nie onderskep kon word nie was om dit
op mikrofilm vas te Ie en in 'n hoi stok te ver-
steek.5 Sou die boodskapper dus deur die 80ere
agtervolg word, kon hy die stok neergooi om hom
weer later te gaan optel wanneer hy sy
agtervolgers afgeskud het. Ene meneer Gros, 'n
Sweed van afkoms, het die inligting op mikrofilm
in Pretoria vasgele. Die Engelse boodskappers
het nie aileen met die Boere te kampe gehad op
hul sendings nie; swartes in Natal wat die Boere
goedgesind was, het die boodskappers om die
lewe gebring as laasgenoemde by hul krale
aangedoen het.

Daar is ook van Swartes gebruik gemaak om
inligting te versend maar hulle het vir die Engelse
baie probleme geskep. Die Swartes het makliker
in die Boere se hande geval of tou opgegooi en
het ook dikwels by die omsingelde Engelse
aangekom met valse inligting in 'n poging om 'n
beloning by hulle te kry. Boodskappers het
dikwels by die Engelse aangekom met vals
inligting wat deur die Boere saamgestel is om die
Engelse te mislei. Die boodskappers het dus
dikels meer gevaar vir die Engelse in onder
andere Potchefstroom en Pretoria, ingehou as
wat hulle betroubare inligting gebring het.

Die pers

Daar was dus kommunikasiemiddele waardeur
inligting verkry kon word tydens die Eerste
Vryheidsoorlog, maar hierdie midddele was
geensins doeltreffend nie. Inligting vanuit die
Transvaal het meestal die buitewereld met 'n
ompad bereik en mense het die geleentheid
gehad om allerlei versinsels oor gebeure in die
Transvaal op te dis en sodoende 'n vals beeld van
beide die Boere en die Engelse in Transvaal te
skep. Dit was veral die pers wat dikwels hierdie
swak kommunikasie tot hul eie voordeel aange-
wend het, deur 'n swak beeld te skep van die
Boere ten einde die anneksasie van Transvaal te
regverdig. Baie min Britsgesinde lesers sou die
beeld bevraagteken, want die pers was hul
enigste bron van inligting. Dieselfde het vir die
pro-Boer gesinde pers gegeld. Die pers het sy
inligting langs omwee bekom as gevolg van die
ondoeltreffende kommunikasiemiddele. Dit is

Scientia Militaria, South African Journal of Military Studies, Vol 11, Nr 1, 1981. http://scientiamilitaria.journals.ac.za



logies dat hulle nie altyd betroubare inligting
verkry het nie en bloat gepubliseer het wat hulle
ontvang het. Daar is egter oak dikwels doelbewus
misleidende artikels oor Transvaalse aangeleent-
hede gepubliseer. Die vraag ontstaan nou of die
pers wei wat bet ref die Eerste Vryheidsoorlog, as
enigste juiste bron oor geskiedenis van 'n volk
beskou kon word, as die koerante van daardie
jare bestudeer word.

Oorsese pers

Daar het 'n illustrasie in 'n Britse koerant verskyn
van 'n berede Boer wat met'n rewolwer op Britse
soldate vuur. Het die Britse volk enige kennis oor
die Boere gehad, sou hulle besef het dat die
illustrasie 'n wanbeeld van die Boere voorstel. Die
Boere het nooit hul perde in 'n skermutseling
gebruik nie, want hulle was te kosbaar om aan die
gevare van 'n slagveld blootgestel te word (die
perde is altyd 'n ent weg van die slagveld by 'n
agterryer gelos). Die Boere het ook gewoonlik oor
'n afstand met gewere op die Engelse soldate
geskie!. Rewolwers is daarenteen seide aange-
wend omdat die Boere nie so naby aan die
Engelse gekom het om dit doeltreffend te kon
gebruik nie.6 Die Britse volk was deur 'n te groot
afstand van die Transvaal geskei om te kon weet
dat die Boere slegs hul eiendom wou beskerm en
nie hul lewens onnodiglik in gevaar sou stel deur
byvoorbeeld te perd tussen die Engelse soldate
in te jaag nie. Verskeie Britse koerante het
beweer dat duisende Swartes gedwing is om
saam met die Boere te veg, alhoewel slegs 'n
paar Swartes as touleiers gebruik is. Na die slag
van Majuba het daar eers baie valse berigte in die
koerante verskyn. In die Standard en Illustrated
London News is byvoorbeeld beweer dat die
Boere vir generaal Colley geskiet het terwyl hy 'n
wit vlag gehys het en later om sy Iyk gedans he!.
Die Natal Witness het be rig dat luitenant-kolonel
Steward na Colley se dood 'n wit vlag aan die
generaal se swaard vasgemaak he!. Die wit vlag
was volgens verskeie van die Britse soldate egter
die hospitaal se vlag wat direk agter generaal
Colley gehang het. Albei koerante het dus
foutiewe informasie aan hul lesers oorgedra.
Volgens oorsese koerante is daar ten minste 500
Boere gedood by Majuba, terwyl daar slegs een
Boer gesneuwel het. 'n Tweede Boer is later
dood agv wonde wat hy tydens die slag opgedoen
het. Dit was vir die Britse volk onaanvaarbaar dat
slegs twee Boere gedood is nadat daar tussen
20 000 en 30 000 rondtes op die Boere afgevuur
is. Die pers kon net nie die ware syfers publiseer
nie, want dit sou na 'n onwaarheid Iyk. Het die
Britse volk egter die Boere se metodes van

64

oorlogvoering geken, sou die syfer nie vir hulle
onaanneemlik gewees het nie. Daar is ook in die
koerante beweer dat die Engelse soldate die
Boere later met klippe gegooi het omdat hulle nie
genoeg ammunisie gehad het nie. Die bewering
is deur'n ooggetuie, ene Norris-Newman die nek
ingeslaan. Hy was in die kamp by kaptein Roberts
toe van die soldate wat teruggeval het, by die
kamp aangekom het. Kaptein Roberts het die
soldate nog ammunisie aangebied wat die soldate
van die hand gewys het daar hulle nag genoeg
rondtes gehad het. Dit was vir die Britse volk
ondenkbaar dat die opgeleide Britse soldaat deur
onopgeleide boere verslaan kon word.

Die meer radikale koerante wat teen die Britse
anneksasie van Transvaal gekant was, het self
ook nie altyd korrekte inligting gepubliseer nie.
Die koerante het onder andere beweer dat die
Boere koelbloedig deur die Engelse soldate
doodgeskiet is. Die Boere het egter weinig
verliese gely tydens die oorlog en dit is te
betwyfel of enige van diesulkes ooit koelbloedig
doodgeskiet is. Die Boere is ook beskuldig van
koelbloedige moord soos byvoorbeeld op kaptein
Elliot - aidus Vanity Fair (London). Generaal
Colley het beswaar gemaak teen hierdie valse
berigte omtrent die Boere omdat dit sy soldate
sleg bernvloed het. Die Engelse soldate het of
met haat of met vrees teenoor die Boere die
slagveld betree en dit het 'n nadelige uitwerking
op hul moreel gehad. Generaal Colley was van
mening dat albei' partye ewe skuldig was aan
wreedhede wat voorgekom het en dat oorlog
nooit sonder wreedhede was nie.

Die stryd in die Transvaal het 'n politieke stok in
die hand van die pers geword. Die Britse
leserspubliek wat afhanklik van die pers tOY
inligting oor gebeure in die Transvaal was, is
mislei vanwee die pers se neiging om gebeure in
Transvaal op 'n wyse te plooi wat die koerant se
beleid gepas het. Twee verskillende Britse
koerante het uiteenlopende vertolkings geheg
aan die slag by Laingsnek; die een het dit as 'n
oorwinning bestempel terwyl die ander koerant dit
as 'n neerlaag vir die Britse soldate beskou het.
Aangesien die Britse volk eers na Majuba besef
het dat die gebeure in Transvaal nie maar net nag
'n koloniale verskilletjie was nie, kon die pers
foutiewe inligting publiseer sonder dat enige
gegewens bevraagteken sou word. Die Transvaal
was vir die Britse volk maar net nog 'n koloniale
verowering vir Brittanje. Volgens die Illustrated
London News was die leserspubliek, wat nie eers
seker was waar die Transvaal gelee was nie, meer
begaan oar moeilike plekname soos Potchef-

Scientia Militaria, South African Journal of Military Studies, Vol 11, Nr 1, 1981. http://scientiamilitaria.journals.ac.za



stroom en Bronkhorstspruit as die Britse verliese
by Laingsnek.8 The Times (Landen) was van
mening dat dit onnodig was am te veel aandag te
skenk aan 'n illusie wat 'n handjievol Boere sou
aanmoedig am teen die magtige Brittanje te wil
opstaan. 10 Tog was die Times een van die
koerante wat die meeste prominensie aan die
gebeure in Transvaal verleen het. Sy kommentaar
was dan oak suiwer daarop gemik am die Boere
in so 'n slegte lig moontlik te plaas en sodoende
die Britse regering se optrede in Transvaal te
kondoneer. Die oorsese koerante kan derhalwe
nie as enigste bran gebruik word wat betref
geskiedskrywing oar die Eerste Vryheidsoorlog
nie.

Plaaslike pers

Die plaaslike pers in Suid-Afrika was verdeeld en
het gevolglik oak teenstellende standpunte
ingeneem. Tussen De Volkstem, De Zuid-
Afrikaan, De Patriot, The (Grahamstown) Journal,
De Express, De Vriend van de Souwereiniteit en
Bloemfonteinsche Courant, Natal Witness en
Natal Mercury was weinig eensgesindheid wat
beleid ten opsigte van die Transvaalse vry-
heidstryd betref. Hoewel die pers soveel nader
aan die Transvaal was as die oorsese pers, het dit
nie beteken dat al die inligting wat hulle
gepubliseer het deurgaans korrek was nie. Die
plaaslike pers was oak maar afhanklik van inligting
wat hulle langs 'n ompad bereik het en wat
allesbehalwe absoluut juis was. Verder was die
plaaslike koerante oak gebonde aan hul beleid
ten opsigte van die Britse regering onderwyl die
blaaie wat die Britse regering gesteun het, die
Transvalers se verset afgekeur het.

De Zuid-Afrikaan (Kaap) was vanselfsprekend
huiwerig am kommentaar te lewer oor die stryd in
die Transvaal en het deurentyd die hoop
uitgespreek dat die oorlog spoedig sou eindig. De
Zuid-Afrikaan het egter tog op 'n bedekte wyse
simpatie uitgespreek met die Boere. In 12
Januarie 1881 se redaksionele kommentaar is
byvoorbeeld aangevoer dat die Britse volk teen
die oorlog gekant was en die Transvaal onder
valse voorwendsels geannekseer is. Na die
veldslag by Majuba was die kommentaar van die
blad op 31 Maart 1881: 'ze was hun vierde en
tevens hun schitterendste (oorwinning) by
Majuba-Berg'. Die oorwinning was 'n bewys van
die Boere se moed, 'den moed der tot niet lang
geleden veracht Boeren', aldus die koerant.

De Patriot, met D. F. du Toit as redakteur, het
openlik simpatie betoon aan die Boere, die

65

'verongelykte landsgenote'. As gevolg van sy
simpatieke houding teenoor die Boere in Trans-
vaal, het die blad se intekenaars aansienlik
toegeneem. Die Afrikaanssprekende Kapenaars
het oorwegend kant vir die Boere gekies.

The (Grahamstown) Journal was van mening dat
die Boere in Transvaal 'n ongeregverdigde stryd
gestry het. Volgens die blad was die anneksasie
van Transvaal tot groot voordeel vir die hele
Suid-Afrika: 'The annexation of the Transvaal was
one of the most important benefits ever conferred
upon South Africa'. 12 Dit was van mening dat
aileen oorwinning oor die Boere vrede en
voorspoed vir Suid-Afrika sou bring - dit was
dus belangrik dat die Engelse moes veg tot hulle
die Republiek verslaan het. The (Grahamstown)
Journal het die Kaapse regering gesteun in sy
beleid van neutraliteit ten opsigte van die
Transvaalse stryd en daar was dus geen beg rip vir
die Boere nie. Hierdie gebrek aan begrip is te
verstane as in gedagte gehou word dat die
Oos-Kaap en veral Grahamstown 'n oorwegend
Britse bevolking gehad het. Die Kaapse pers was
gevolglik verdeeld in sy beleid teenoor die Boere
in Transvaal. Die Afrikaanse koerante was die
Boere in Transvaal simpatiekgesind, want hulle
het per slot van sake oak Afrikaans gepraat en
was deel van die Taalstryd. Die Engelse koerante
was weer afsydig teenoor die Transvalers want
hulle het hul gedistansieer van die Taalstryd en
dus die Afrikaner.

In die Oranje-Vrystaat was daar hoofsaaklik twee
koerante, naamlik De Vriend en De Express. De
Vriend was gekant teen die Transvaal se
vryheidstryd. Die koerant het die Boere as rebelle
beskou wat onnodiglik bloed vergiet het, aange-
sien die Britse regering tog immers vryheid van
geloof en spraak aan al sy onderdane beloof
het!13 Volgens die blad moes die Britse regering
strenger teenoor die rebelle optree. Die Vry-
staatse regering was nie ten gunste van die
oorlog in Transvaal nie en het verkies am neutraal
te bly. Die koerant se naam is later verander na
The Friend of the Free State and Bloemfontein
Gazette as gevolg van sy oorwegend pro-Britse
politiek. Die tweetalige weekblad, De Express,
met sy republikeinse redakteur, C. Borcken-
hagen, was die Boere in Transvaal goedgesind.
Borckenhagen was oortuig dat die samesnoering
van die Afrikanerkragte onafhanklikheid in beide
Transvaal en die Oranje-Vrystaat sou verseker-
hy wou naamlik beide Transvaal en die Oranje-
Vrystaat as onafhanklike republieke met ge-
meenskaplike be lange sien.

Scientia Militaria, South African Journal of Military Studies, Vol 11, Nr 1, 1981. http://scientiamilitaria.journals.ac.za



Jan F. Cilliers

R.

lNUOliD

COURANT
SCHE REPUBLlEK.

I~'._h't •••~&.->."' .•.•.•.I

Mlrn~.\., :flo••W!lt, h.",

.'$.'.'-',•••.•~•• ZSY •• I!.!..,:,!,~"'~OT~' _

-~ :.:}:vn

zurn. AFmKAAN~

E.

}.I!:..~r
~ 6ioberltlltt Itt llPit?t tt

::"'v~.~:''';;, ~ t it a t 5 k 0 t r a It
1_' ,..0""' ••••.•••.•• _)

\,:~,,-,~,."''''.,~:-.'''~~::;:;''~!

STAATS-

.~~

THE TUANSVAH

Govenuuent Gazette
Extraordinary.

~~mun •. '=:--=-';-o•......c::.~'".;..•,,=..

~~~~~~~~~~~~tt~~
....., ~"""""'" - ••. "'~., ••••••• '*' ,.- ••• -. ~"

~ .• » \~;~~:.,,~. :~~~~~~:~~~:::::Q-~=.,-~-:-:,-,-.:.-.,~-:~-,.'--:--,---.=-

ittaatd ~ourant
DEI< ZUID'.-\.FRIIi:AANSCHE REPURLIEK.

Witness geplaas waarin vrywilligers gewerf is om
saam met die Boere teen die Engelse te veg. Die
advertensie het hy selfs in die Daily Telegraph laat
plaas. Die Natal Witness kan dus beswaarlik as
bron gebruik word vir navorsing oor die feite van
die Eerste Vryheidsoorlog.

In Natal waar die blanke bevolking oorwegend
Engelssprekend was, kon daar ook nie 'n
voldonge konsensus ten opsigte van die oorlog in
Transvaal bereik word nie. Die Natal Mercury, wat
die Boere skerp gekritiseer het, het byvoorbeeld
beweer dat duisende Swartes gedwing is om
saam met die Boere te veg, ofskoon dit nie die
geval was nie. Die paar Swartes wat saam met
die Boere was, was touleiers. Een van die Natal
Mercury se korrespondente - hy het homself
'Junius' genoem - het beweer dat die Boere
Zoeloes met die dood gedreig het as hulle nie die
Boere sou help veg teen die Engelse soldate
nie.15 Verskeie wreedhede wat die Boere sou
gepleeg het, is in die Natal Mercury beskryf.16 Sir
Evelyn Wood het ondersoek na die wreedhede
gedoen, maar nie een van die beweerde wandade
wat deur die koerant genoem is, kon bevestig
word nie.

Die Natal Witness, met die berugte Alfred Aylward
as redakteur, het op sy beurt die Boere gesteun.
Aylward het ook as oorlogskorrespondent opge-
tree, maar sy bewerings het nie altyd met die
ware feite gestrook nie. Hy het 'n persoonlike
vete met die Engelse gehad en dit het sy
verslaggewing in die Natal Witness eensydig
be',nvloed. Hy het ook vir die Daily Telegraph
(Londen) as oorlogskorrespondent opgetree en
gevolglik het ook laasgenoemde koerante onbe-
troubare berigte gepubliseer. Die Engelse het
hom bowendien as 'n verraaier en 'n lerse rebel
beskou.17 Aylward het byvoorbeeld beweer dat
luitenant-kolonel Stewart 'n wit vlag aan generaal
Colley se swaard vasgebind het sodat dit moes
lyk asof Colley geskiet is terwyl hy die wit vlag
gehys het. Hierdie bewering was heeltemal
onwaar, want daar was geen wit vlag naby
generaal Colley nie en dit het al die soldate wat by
hom was bevestig. Alhoewel Aylward self daar
was, het hy doelbewus 'n leuen in die koerante
verkondig. Hy het ook 'n advertensie in die Natal

Die koerante se uiteenlopende nosies oor die
Transvaalse stryd was verteenwoordigend van
die Vrystaters se gevoelens betreffende die
oorlog in Transvaal. Die Oranje-Vrystaat was
onder susereiniteit en het 'n beperkte mate van
selfbestuur gehad. Uit vrees dat hulle die sou
verbeur, het die Vrystaters verkies om neutraal te
bly. President Brand het egter van sy kant af
vrede tussen die Transvalers en die Engelse
probeer bewerkstellig. Die Boere veral in die
noorde van die Oranje-Vrystaat het egter nie
heelhartig die Brand-regering se neutrale beleid
gesteun nie en sommige het by die Transvaalse
magte aangesluit.

66

Scientia Militaria, South African Journal of Military Studies, Vol 11, Nr 1, 1981. http://scientiamilitaria.journals.ac.za



DB'VOLBSSTB ••

Die Transvaal Argus was nooit baie gewild onder
die Boere nie vanwee sy pro-Britse beleid. Selfs
lord Shepstone kon nie die blad se aansien
verhoog met al die hulp wat dit van regeringskant
ontvang het nie. Met die beleg van Pretoria het
Decker, die redakteur, met sy toerusting 'n tent in
die kamp by Pretoria betrek .

Tydens die beleg van Pretoria het 'n unieke klein
koerantjie die lig gesien. 'n Rondreisende
kunstenaar, ene Du Val, het langs Decker se
koeranttent ingetrek. Daar het Du Val begin met
die uitgee van News of the Camp. Volgens Du Val
was dit 'n 'Journal of facts, fancies, notifications,
gossip and general chit-chat for the beleagured
inhabitants of Pretoria'.21 Dit was dus 'n blaadjie
wat bloat 'n lewendige beskrywing gegee het van
die daaglikse gebeure in die kamp in Pretoria. Die
eerste uitgawe het op 25 Desember 1880
verskyn en die koerant is binne 'n radius van H
myI van die koerantkantoor versprei. Dit het 'n
aansienlike leserstal gehad. Die laaste uitgawe
wat op 9 April 1881 verskyn het, is deur De
Volkstem gepubliseer.

:"&-"-

1i=:~aIHEtrW5- KI< ADVEI<TJQiTIEBL.W.

JUEtTW&- :EN ADYEIlTENTtEDI...AD.

PlU~TO.I,," s .L a~pv6WU. "Il1'O""O. l:a l4lCl'fb1:slUt 181J.

~7E.E:iI

.1J1~~qlIt~~fttll
Dlt ••• a.

In Transvaal was daar hoofsaaklik drie koerante,
naamlik De Volkstem, die Transvaal Argus en die
Staats Courant.18 De Volkstem en die Staats
Courant is deur dieselfde drukker gepubliseer.19

De Volkstem was in die ware sin van die woord
die stem van die volk. Die redakteur, J. F.
Celliers, het hom dit ten doel gestel am die

. griewe van die Transvalers, dus oak sy eie, te
lug.20 Die blad het reeds vanaf 1873 bestaan en
was tydens die anneksasie van Transvaal 'n
gevestigde koerant. Die Britse optrede het groat
bitterheid onder die Boere veroorsaak en Celliers
het wye publisiteit aan hul ontevredenheid
verleen. Die Boere het die blad oak beskou as 'n
mondstuk van hul standpunt het alles wat in die
koerant gepubliseer is as korrek aanvaar. In 1878
S8 Lord Shepstone aan sir Bartle Frere dat die
Boere net soveel in De volkstem glo as in die
Bybel. Na die anneksasie van Transvaal het De
Volkstem skerp kritiek gelewer op die Britse
regering. Shepstone het in 'n paging am die blad
te onderdruk, Celliers se drukkersmateriaal, wat
regeringseiendom was, opgeeis. Koerantpapier
het so moeilik bekombaar geword dat Celliers in
'n stadium die druk van De Volkstem moes staak
(10 Oktober 1878 tot 23 November 1878).
Celliers het gevolglik slegs die belangrikste nuus
op karton gedruk en versprei. Toe lord Shepstone
sien dat Celliers voortgaan met die druk van sy
koerant het hy die kontrak vir die druk van die
Staats Courant en die handdrukpers, wat oak
staatseiendom was, weggeneem en dit aan die
Transvaal Argus gegee. Sodoende wou lord
Shepstone Celliers die finale nekslag toedien en
terselfdertyd die Transvaal Argus, met sy pro-
Britse beleid, 'n hupstootjie gee. Celliers het
egter sy au drukpers reggemaak en voortgegaan
met sy skerp kritiek op die Britse regering.
Generaal Joubert, wat altyd vir Celliers gesteun
het, het geld gekollekteer tydens die Boere se
vergaderings am Celliers te help ten einde sy
koerant te druk. Celliers het selfs so ver gegaan
am besluite wat die Boere op hul vergaderings by
Wonderfontein tussen 10 en 17 Desember 1819
geneem het in De Volkstem te publiseer. In
Desember 1880 plaas Celliers 'n kennisgewing
waarin die Boere bekendmaak dat hulle voortaan
nie meer belasting aan die Britse regering sou
betaal nie. Hy word direk daarna in hegtenis
geneem en gevonnis tot 'n maand gevangenis-
straf en £25 boete. Celliers teken appel aan teen
die vonnis, maar die saak word uitgestel as
gevolg van die uitbreek van die Eerste Vry-
heidsoorlog. Hy is direk na die oorlog vrygestel
en het onverpoosd voortgegaan met die druk van
sy koerant.

67

Scientia Militaria, South African Journal of Military Studies, Vol 11, Nr 1, 1981. http://scientiamilitaria.journals.ac.za



Die Staats Courantwat deur De Volkstem gedruk
en versprei is, was uit die aard van die saak
pro-Boer gesind. Nadat Lord Shepstone die
kontrak vir die druk van die Staats Courant aan
die Transvaal Argus gegee het, het die Staats
Courant die Britse standpunt gesteun. Die Boere
het tydens die oorlog hul eie Staats Courant in
Potchefstroom gedruk. Een van die koerante, met
beskrywings oar die Engelse verliese, is na die
beleerde Britse kamp by Potchefstroom gestuur
am sodoende die vasgekeerde soldate nog meer
te demoraliseer.22

Die koerante in Transvaal self kon dus nie veel
inligting omtrent die oorlog verskaf nie aangesien
hulle of nie langer gepubliseer was nie of omdat
hulle vasgekeer was in 'n kamp wat deur die
Boere omsingel is en dus nie inligting oar die
oorlog kon bekom nie.

Samevatting

Dit is dus duidelik dat die koerante wat tydens die
Eerste Vryheidsoorlog uitgegee is nie as 'n
betroubare bron gebruik kan word om die juiste
geskiedenis van die Eerste Vryheidsoorlog te
verhaal nie. Die kommunikasiemiddele was in die
eerste plek te ondoeltreffend. Die inligting wat die
pers verkry het was of onvolledig of onjuis. Die
koerante, plaaslik en oorsee, het die inligting
egter net so onvolledig en onveranderd gepubli-
seer en niemand het die feite bevraagteken nie.
Die leserspubliek het die Boere in Transvaal swak
geken weens die groat afstande wat hulle van die
Transvaal geskei het en die gebrekkige kommu-
nikasiemiddele. Die koerante kon gevolglik
enigiets publiseer en hulle het dit oak gedoen.
Die rede hiervoor Ie voor die hand: die pers het
die Eerste Vryheidsoorlog as 'n politieke stok
gebruik. Dan was daar oak diegene wat 'n
persoonlike vete met Brittanje gehad en die
koerant gebruik het am die Britse regering te
kritiseer. Daar was te vee I persoonlike gevoelens

68

by die oorlogskorrespondente en die koerantre-
dakteurs aanwesig am hulle toe te laat om
objektiewe en feitelike beskrywings van die
gebeure in Transvaal te gee. Die slotsom waartoe
geraak kan word is dan dat die koerante van die
tyd nie die juiste geskiedenis van die Eerste
Vryheidsoorlog weergegee het nie.

• Lt A. M. Adlam, BA is verbonde aan die Dokumentasiediens van die
SAW.

VOETNOTE
1. J. H. O. du Plessis: Die Afrikaanse Pers: 'n Studie van die

ontstaan, ontwikkeling en rol van die Hollands-Afrikaanse Pers as
sosiale instelling, Kaapstad, 1943.

2. Ibid, 1943.
3. J. H. Lehmann: The First Boer War. Londen, 1972, p 144.
4. Ibid, P 111.
5. Dit is interessant om daarop te let dat hierdie metode, naamlik om

inligting op 'n mikrofilm vas te Ie, die eerste keer in November
1870 in Frankryk gevolg is. Gedurende die Frans-Pruisiese oorlog
is die fotograaf Rene Dagron deur die Franse regering genader om
inligting' op mikrofilm vas te Ie en vanuit Pruise na Frankryk te
smokkel. Dagron het na Pruise vertrek en daarvandaan belangrike
inligting na Frankryk gestuur, deur die mikrofilms aan posduiwe se
stertvere vas te maak waarmee die duiwe dan na Frankryk gevlieg
het. Meneer Gros het sy mikrofilms weer in 'n hoi stok versteek om
dit yerby die vyand te smokkel.

6. Sien verdere besonderhede hieroor in kaptein R. von Moltke se
artikel oor wapens wat in die Eerste Wereldoorlog gebruik is.

7. Ibid, P 248.
8. Ibid, P 260.
9. Ibid, P 125.
10. Ibid, P 126.
11. J. H. O. du Plessis, Op cit., p 53.
12. The (Grahamstown) Journal: Grahamstad. Januarie 1881.
13. De Vriend van die Souwereiniteit en Bloemfonteinsche Courant.

Bloemfontein. 23 Desember 1880.
14. J. H. O. du Plessis, op cit., p 90.
15. J. H. Lehman, op cit, p 178.
16. Daar is onder andere beweer dat die Boere vroue onteer het.
17. J. H. Lehman, op cit, p 90.
18. Volgens J. H. O. du Plessis, op cit, het die Transvaal Argusin 1868

die laaste keer verskyn voor dit en die Advocatesaamgesmelt het
onder die naam Transvaal Advocate. Volgens Du Plessis is die
Transvaal Argus nie na 1869 gepubliseer nie. AI die ander bronne
verwys egter na die Transvaal Argus en nie die Transvaal
Advocate nie.

19. Tydens die oorlog is twee Staats Courante gedruk, naamlik die
een deur die Engelse en die een wat deur die Boere uitgegee is.

20. Die redakteur van De Volkstem,J. F. Celliers was die vader van die
bekende digterlskrywer J. F. E. Celliers.

21. S. P. Engelbrecht, J. A. J. Agar-Hamilton, et al: Pretoria
(1855-1955): Geskiedenis van die stad Pretoria. Pretoria, 1955, p
339.

22. Volgens J. H. Lehmann, op cit, p 205, het Cronje die koerant aan
die beleerde kamp by Potchefstroom gestuur. Kolonel Winsloe, die
bevelvoerder van die kamp, het Cronje spottenderwys verwittig dat
'n gereelde eksemplaar van die koerant baie welkom sou wees.

Scientia Militaria, South African Journal of Military Studies, Vol 11, Nr 1, 1981. http://scientiamilitaria.journals.ac.za




