Main Article Content

Community Gate Keepers\' Awareness and Perception of Prevention of Mother-to-Child Transmission of HIV Services in Ibadan, Nigeria


O S Arulogun
I F Adewole
L Olayinka-Alli
A Olubukola Adesina

Abstract



Each year, around half a million children aged under 15 become infected with HIV and more than 90% are the result of mother-to-child transmission. Services to prevent mother-to-child HIV transmission (PMTCT) are therefore important entry points for HIV/AIDS prevention, treatment and care services for women, their children and families. The study aimed at identifying level of awareness and knowledge of PMTCT services that can be utilized in improving access. The methodology consisted of 20 individual in-depth interviews spread over Adabeji, Adeoyo/Agbadagbudu, Jakiru/Onipasan and Eleta communities, in Ibadan among household heads, religious and community based leaders. Key factors identified were low knowledge of mother to child transmission, lack of knowledge of the PMTCT services, inadequate community sensitization, inadequate healthcare facilities. The success of PMTCT programmes demands a shift towards a more community-based approach which calls for strong advocacy, enlightenment and community mobilization for improved awareness and utilization of PMTCT services.

La conscience et la perception des services de la prévention de la transmission du VIH de la mère à l\'enfant à Ibadan chez les gardiens de la communauté Chaque année environ un demi million d\'enfants âgés de moins de 15 ans sont infectés du VIH et plus de 90% sont les résultats de la transmission de la mère à l\'enfant. Les services destinés à la prévention de la transmission de la mère à l\'enfant (PTME) sont donc les points d\'entrée pour la prévention du VIH/SIDA, le traitement et les services de soin pour les femmes, leurs enfants et leurs familles. L\'étude avait pour but d\'identifier le niveau de conscience et de connaissance de services de la PTME dont on peut se servir pour améliorer l\'accès. La méthodologie comprenait 20 interviews en profondeur qui couvraient ces communautés: Adabeji, Adeoyo/Agbadagbudu, Jakiru/Onipasan et Eleta à Ibadan au sein des chefs de foyers, les leaders religieux et des communautés. Parmi les facteurs clé identifiés étaient une connaissance faible de la transmission de la mère à l\'enfant, le manque de connaissance à l\'égard des services de la PTME, une sensibilisation inadéquate de la communauté, l\'insuffisance des services de santé. Le succès des programmes de la PTME exige une réorientation vers une approche qui est basée sur la communauté qui nécessite un plaidoyer efficace, une sensibilisation et une mobilisation de la communauté pour permettre une meilleure conscience et une meilleure utilisation des services de la PTME.


Keywords: awareness, perception, PMTCT services, community gate keepers

African Journal of Reproductive Health Vol. 11 (1) 2007: pp. 67-75

Journal Identifiers


eISSN: 1118-4841